Dutch Sustainable Fashion Week 4-13/10 2019

Wat je draagt, heeft impact op andere mensen en het milieu. Dutch Sustainable Fashion Week wil zoveel mogelijk consumenten daar op positieve wijze bewust van maken door jong talent, spraakmakende collecties en innovatieve ontwikkelingen in de spotlights te zetten.

Wij 3xM, vinden dit een geweldig initiatief en volgen het op de voet. Op hun website lees je het volledige programma. Ook is er een shoppingroute gemaakt voor heel veel steden in het land. Daar hebben wij ons niet voor aangemeld omdat de prijs van deelname net iets buiten ons budget lag.
In het hele productieproces van een kledingstuk, zijn er zo’n 20 verschillende mensen die hier iets aan verdienen. Je begrijpt dat als je hele goedkope nieuwe kleding koopt, er altijd iemand in dit proces de dupe is. Duurder betekent niet per definitie eerlijke lonen. Uiteindelijk vormen de loonkosten voor het naaien van een kledingstuk meestal minder dan vijf procent, van wat een kledingstuk in de winkel kost.
Hiermee zie je direct dat dit een heel lastig onderwerp is. Je weet immers nooit precies hoe iets vervaardigd is en hoe de arbeidsomstandigheden waren. Je gezonde verstand gebruiken is vaak al een goede start. En bij interesse kun je altijd het merk zelf benaderen voor extra informatie.
Uiteraard hoeven we je niet te vertellen dat als je bewuste en duurzame kledingkeuzes wilt maken, preloved shoppen een goede optie is. Gelukkig verkeren wij in de omstandigheid dat veel mensen hun kleding via ons willen verkopen en kunnen zodoende een goede selectie maken van de mooiste items voor onze winkel. “selected by 3xM“

Onder andere deze merken voeren een duurzaam beleid en zal je ook regelmatig bij ons vinden:
- Alchemist
- Armed Angels
- Claudia Strater
- Stella Mc Cartney
- Circle of Trust
- Esprit
- Expresso
- Filippa K
- Humanoid
- Baum und Pferdgarten
- Inti Knitwear
In onze winkel vind je een grote verscheidenheid aan stijlen en merken. Wij proberen kleding van fast fashion* te vermijden. Maar nogmaals; dit vinden wij een lastige uitspraak. We doen ons best wat dat betreft.
*Het begrip fast fashion is pas een paar jaar ingeburgerd. De term wordt geplakt op modebedrijven die van snelheid hun expertise hebben gemaakt. . Zij kunnen binnen enkele weken kledingstukken ontwerpen, produceren en distribueren. Bij hun winkels kan de consument voor relatief weinig geld een artikel kopen. Trends volgen elkaar in een razend tempo op en een nieuw kledingstuk wordt bijna even snel afgedankt als de tijd die nodig was om het te produceren. Modeketens zoals het Zweedse Hennes & Mauritz, het Spaanse Inditex, Mango, Bestseller (Denemarken) en Topshop (Groot-Brittanië) behoren tot de categorie fast fashion.